Byråd

Sådan bruger København 1,37 milliarder

Partierne bag budgetforliget i Københavns Kommune er blevet enige om fordelingen af 1,37 milliarder kroner overskydende midler fra sidste års budget. Næsten halvdelen går til socialområdet, børn og unge.

21. 03. 2024 - kl. 13:20
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Budgetforligskredsen i Københavns Kommune er blevet enige om, hvordan de overskydende midler fra sidste års budget skal bruges. Og der er ikke tale om småpenge. I alt er der fordelt 1,37 milliarder kroner fra regnskabsåret 2023 og tilpasninger i 2024.

Derfor er det heller ikke småting, der nu kan blive realiseret. 37 siders nye tiltag er det blevet til. Den største del af pengene – 564,6 millioner – skal bruges på at styrke social- og børne- og ungdomsområdet. Blandt andet ved at etablere to nye daginstitutioner, oprette nye botilbudspladser, renovere en skole og indrette en række specialklassepladser. Og så er der fundet et betydeligt beløb – 262,5 millioner kroner – der bliver sat ind på opsparingen til mere metro.

– Som socialdemokrat er jeg først og fremmest glad for, at vi med aftalen tager ansvar og siger til de københavnere, der mistrives: Københavns Kommune er der for jer. Uagtet om du kæmper med psykiske eller fysiske udfordringer. Uanset om du er barn, ung, ældre eller socialt udsat. Dernæst glæder jeg mig over, at vi finder mere end en kvart mia. til mere metro, som binder vores by sammen, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) i en pressemeddelelse.