Gå til hovedindhold
Skole
Inklusion

Ny undersøgelse: Pædagoger fylder mere i folkeskolen

Pædagoger spiller en stadig større rolle i den danske folkeskole. Deres kompetencer kommer især i spil i forbindelse med børn med særlige behov.

Foto: Colourbox

4. november 2024
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

På otte år er der kommet cirka 30 procent flere pædagoger i folkeskolen.

Det viser en ny undersøgelse fra Børne- og Undervisningsministeriet. Her kan man også se, at pædagogerne ofte støtter børn med særlige behov.

I undersøgelsen svarer størstedelen af de adspurgte pædagoger, at de bidrager til arbejdet med at inkludere eller støtte elever med særlige behov. Og det er udbredt, at pædagogerne deltager i undervisningen, hvor de løser en lang række opgaver. Tre ud af ti lærere angiver, at de mindst en gang om ugen gennemfører undervisning med en voksen med en anden faglig baggrund.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her