Ny næstformand: Kommunerne står stærkest sammen – og det er vigtigere end nogensinde
KL’s nye næstformand, Thomas Gyldal Petersen (S), tager fuld af ærefrygt opgaven på sig og ser det som KL’s fornemmeste opgave at sikre en fælles kommunal stemme i en tid, hvor forskellene mellem kommunerne synes større og større.
Det er ikke en uerfaren mand, der nu kan kalde sig næstformand i KL. Med 27 år i kommunalpolitik bag sig har Thomas Gyldal Petersen (S) brugt over halvdelen af sit liv som kommunalpolitiker og de seneste 13 år som borgmester i Herlev. De seneste to valgperioder har han siddet i KL’s bestyrelse og været formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg. Af Berlingske er han blevet kaldt ”Socialdemokratiets tungeste baglandsprofil”.
Selv mener han, at det er et par særdeles store sko, han skal udfylde, efter Jacob Bundsgaard (S) har forladt kommunalpolitik og dermed også borgmesterposten i Aarhus og næstformandsposten i KL.
– Jeg er hammerærgerlig over, at det her skifte skulle laves, for jeg havde gerne set, at Jacob stadig var borgmester i Aarhus og arbejdede for sagen i KL. Jacob har gjort det fantastisk, og med ham forsvinder en meget stor erfaring fra de centrale forhandlingsrum. Det er den opgave, jeg nu skal påtage mig, så jeg kan være med til at repræsentere KL uforandret stærkt, siger Thomas Gyldal Petersen.
Thomas Gyldal Petersen (S)
49 år gammel
Uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet
Valgt til kommunalbestyrelsen i Herlev første gang i 1997
Borgmester i Herlev siden 2011
Medlem af bestyrelsen i KL siden 2017
Formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg siden 2018
Selvom rollen som næstformand er ny, mener Thomas Gyldal Petersen alligevel, han kan trække på den erfaring, han har fået gennem sit foreløbige arbejde i KL.
– Jeg har været så heldig, at jeg de seneste syv år har fået lov at arbejde med børne- og skoleområdet. Og det endda i en tid, hvor vi, parterne omkring skolen, er lykkedes med at samarbejde og etablere et langt stærkere og mindre konfliktfyldt fællesskab. Den erfaring tager jeg med mig i håbet om, at jeg i de opgaver, jeg skal til at løse, også kan repræsentere KL som en troværdig og uundgåelig samarbejdspartner for både regeringen, Folketinget og de øvrige parter, vi skal samarbejde med.
Større krav til samarbejde
Thomas Gyldal Petersen har med egne ord lært, at med flid og snilde kan man flytte sig i retning af stærkere resultater. Selvom det ikke altid har faldet ham helt naturligt at samarbejde i konsensus-organisationen KL.
– Der er ingen tvivl om, at mit temperament og politiske virke de første mange år også var drevet af konflikterne og uenighederne. Men jeg kom ind i KL’s løn- og personaleudvalg, allerede da jeg blev borgmester første gang, og det blev en kæmpe læring i, hvor meget mere man faktisk kan opnå, når man gør sig umage for at blive enige – røde og blå, by og land og øst og vest, siger han.
Næstformanden er dog heller ikke i tvivl om, at det er netop samarbejdet, der er helt afgørende for KL. For Kommunedanmark står stærkest samlet, og derfor er det KL’s fornemmeste og største opgave fortsat at formå at samle kommunerne på tværs af hele landet og partifarver.
– KL’s opgave er at samle og skabe fællesskab mellem kommunerne og det i en tid, hvor kommunernes opgaver bliver mere og mere komplekse, rammesætningen ovenfra bliver mere og mere snæver, og kommunerne oplever sig mere og mere forskellige. Der er det en kæmpe opgave for KL at sikre, at der er en fælles kommuneforening i det komplicerede verdensbillede, siger Thomas Gyldal Petersen.
Vi er lykkedes rigtig godt med det gode fælleskommunale samarbejde gennem mange, mange år. Og vi skal også lykkes med det i en fremtid, hvor det bliver sværere.
Han peger på, at det betyder, der også må være plads til forskelle, og at KL’s positioner er dem, der samler kommunerne, selvom der altid vil være enkelte sager, der gør enkelte kommuner særlige. Men det kræver dialog – og en god en af slagsen, mener Thomas Gyldal Petersen og nævner forsommerens økonomiaftale til eksempel.
– Den sidste økonomiaftale, som KL forhandlede hjem, er jo den bedste aftale i mands minde. På trods af det har den været omdiskuteret, fordi der er andre vilkår omkring kommunernes økonomi, som er gået den anden vej, siger Thomas Gyldal Petersen og tilføjer:
– Derfor er det vigtigt, at selvom KL objektivt set har skabt gode resultater, så skal vi have en løbende debat om, hvordan vi kan blive endnu stærkere for medlemmerne. Det er det, vi skal finde svar på i de kommende år. Vi er lykkedes rigtig godt med det gode fælleskommunale samarbejde gennem mange, mange år. Og vi skal også lykkes med det i en fremtid, hvor det bliver sværere. Det kommer til at stille større krav til os.
En nødvendig samarbejdspartner
Thomas Gyldal Petersen påpeger, at KL ikke skal være en stærk forening for KL’s skyld. Men et stærkt KL er den bedste mulighed for at få indflydelse på at levere velfærd til danskerne, mener han.
– Hvis de danske kommuner ikke kan stå stærkt og samlet i en fælles forening, som kan hjælpe Christiansborg med at træffe fornuftige beslutninger om rammerne for det hverdagsliv, som leves i landets kommuner, så får vi svækkede muligheder for at levere på den service og de tilbud, borgerne forventer sig af deres kommune. Derfor har vi brug for en stærk fælles forening, slår han fast.
Jeg oplever også, at vilkårene for kommunestyret er blevet vanskeligere.
Da Jacob Bundsgaard forleden sagde farvel til kommunalpolitik, undlod han ikke at dele en bekymring for fremtiden.
Til Danske Kommuner fortalte han nemlig, at han har oplevet det stadigt sværere at trænge igennem til Folketingets politikere og få dem til at forstå kommunernes synspunkter.
– Jeg tror, der ligger en opgave i at sikre tilstrækkelig forståelse og sammenhængskraft mellem det lokale beslutningsniveau i kommunalbestyrelserne og Christiansborg, sagde Jacob Bundsgaard.
Og Jacob Bundsgaard har ifølge Thomas Gyldal Petersen en pointe.
– Jeg oplever også, at vilkårene for kommunestyret er blevet vanskeligere, konstaterer han og fortsætter:
– Til gengæld har jeg på skoleområdet oplevet, at man kan nå langt med vedvarende dialog og en insisteren på at have fokus på fællesmængden. Vi kan selvfølgelig ikke diktere, hvad Folketingets medlemmer skal mene om kommunerne. Men vi kan i vores samarbejde med dem gøre vores for, at de får en oplevelse af KL som en troværdig og nødvendig samarbejdspartner.
Bide fra sig
Skal kommunerne fortsat kunne levere velfærd og også på et niveau, som er bare i nærheden af det, borgerne forventer, kræver det også, at KL og Christiansborg sætter sig til forhandlingsbordet. Derfor er Thomas Gyldal Petersen heller ikke i tvivl om, at hans vigtigste opgave det næste år bliver at være med til at forhandle en økonomiaftale på plads med regeringen.
– Vi har en forhåbning om, at den kommende økonomiforhandling bliver endnu et skridt ud ad den vej, som opstod i sidste års forhandlinger, hvor regeringen anerkendte behovet for at styrke, understøtte og udvikle den lokale velfærd. Det skal vi gerne have fulgt op på og også gerne på en måde, hvor alle kommunerne har en oplevelse af, at de får styrket deres mulighed for at levere det, som borgerne forventer sig af dem, siger han.
Det kræver, at kommunerne står sammen som en fælles modpart til regeringen, mener Thomas Gyldal. Han lover til gengæld, at han også er parat til at bide fra sig på kommunernes vegne, hvis det bliver nødvendigt.
– Jeg har altid forsøgt at været samarbejdsorienteret, men det er klart, at når man sidder i en økonomiforhandling, så er positionen mere entydigt modsatrettet. Det er en benhård kamp, og der vil jeg ikke sidde som en venlig labrador og logre med halen. Der vil jeg også bide fra mig, hvis det kræver det.