Syv ud af ti lærere mener, at it distraherer eleverne
Nye tal viser, at andelen af lærere, der mener, at it i undervisningen distraherer eleverne, er steget meget de seneste fem år. Samtidig viser undersøgelsen, at elevernes tekniske og kildekritiske computerfærdigheder er nedadgående. En skole i Aarhus har bevist, at det er muligt at få skærme til at fylde mindre med gode resultater til følge.
De seneste ti år er lærernes holdning til brug af it i undervisningen blevet mere kritisk.
Det skyldes blandt andet, at de oplever, at det distraherer eleverne fra at lære. Det viser tal fra den internationale undersøgelse ICILS, der blandt andet har undersøgt 8. klasses elever og læreres perspektiver på it i undervisningen.
Undersøgelsen er gennemført af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her