Gå til hovedindhold
Klima
Kommunikation

Er du for eller imod klimakampen? Det er afgørende, hvordan du bliver spurgt

Klimakampen kan ikke vindes, hvis vi ikke ændrer adfærd – og kommunerne har kun én chance til at få borgerne med. Derfor er kommunikationen med borgerne altafgørende.

Foto: Colourbox

27. 11. 2024 - kl. 16:32
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Vindmøller, solceller, kloakprojekter, affaldssortering og færre retter med kød i daginstitutioner og på plejehjem.

De kommunale klimaprojekter er mange, men fælles for mange af dem er, at de kræver, at borgerne ændrer adfærd. For klimakampen er ikke et quick fix. Den handler om en grundlæggende forandring af den måde, vi lever på, pointerer Dan Holt Højgaard, der er udviklingschef i Democracy X, som blandt andet hjælper kommuner med borgerinddragelse.

Og skal det lykkes at ændre borgernes adfærd eller få dem til at acceptere klimatiltag, afhænger det af, hvordan kommunerne inviterer borgerne med.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her