Idræt
Turisme

Verdens bedste cykelryttere skal findes i Danmark

Fire danske kommuner skal lægge veje til VM i landevejscykling i 2029, og der er lagt op til en vaskeægte folkefest, lyder det allerede nu fra flere borgmestre. Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør, der er en af værtskommunerne, håber på, at folk verden over får blik for alt det, Helsingør har at byde på.

I 2015 gik enkeltstarten i PostNord Danmark Rundt forbi Kronborg. I 2029 gør VM i landevejscykling det samme. Foto: Bonnerup Claus/Ritzau Scanpix

30. 09. 2024 - kl. 16:00
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Når VM i landevejscykling løber af stablen i 2029, vil TV-billederne vise verdens bedste cykelryttere cykle forbi det ene danske vartegn efter det andet i kampen om den regnbuefarvede trøje.

Danmark er nemlig blevet tildelt værtskabet, og ruterne vil gå gennem København, Aarhus, Helsingør og Roskilde.

Københavns Kommunes overborgmester, Lars Weiss (S), glæder sig over nyheden.

– Sikke en fantastisk nyhed. Nu kan vi se frem til at opleve en af cykelsportens allerstørste events folde sig ud i Københavns gader. Vi vil arbejde benhårdt for, at verdensmesterskabet skaber bred værdi for hovedstaden og på tværs af landet. Det bliver en sand folkefest, som vi skal udnytte til at styrke vores hverdagscyklisme, siger han i en pressemeddelelse.

Benedikte Kiær (K), borgmester i Helsingør Kommune, glæder sig også over tildelingen af værtskabet. Særligt over den eksponering, der følger med.