KL
Beskæftigelse

KL vil afdække kommunernes tilbud til veteraner

Mange kommuner har veterankoordinatorer, der står i spidsen for de kommunale indsatser og er bindeled mellem kommune og veteran. Men ikke alle. Nu vil KL undersøge veteranindsatserne i landets kommuner.

Foto: David Bering/Ritzau Scanpix

01. 10. 2024 - kl. 16:14
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der er krig i Europa, og krigen har den seneste tid sat gang i en landsdækkende snak om, hvad der skal ske med danske soldater, der vender hjem med ar på sjælen.

I dag er der 41.000 veteraner i Danmark. Og snakken, om hvordan man tager sig bedst muligt af dem, fylder ikke bare i medierne, men også i kommunerne, der til daglig i vid udstrækning tager sig af og hjælper veteranerne.

Mange steder har kommunerne ansat veterankoordinatorer til at stå for indsatserne. Andre steder har man ikke. Og de steder, man har, er det nogle steder på deltid, mens det andre steder drejer sig om fuldtidsstillinger.

I DR har en række folketingspolitikere fra forskellige partier talt for at gøre det til et krav, at kommunerne har veterankoordinatorer. Danmarksdemokraterne kalder det afgørende med én indgang til systemet. For Moderaterne er det et spørgsmål om at give veteranerne den respekt, de fortjener, og Socialdemokratiet vil ikke stille krav, men partiet opfordrer til, at kommunerne følger trop.

Det handler KL nu på ved at kortlægge indsatsen i landets kommuner.

– Veteraner er en lige så vigtig målgruppe som alle mulige andre, der har været udsat for noget, der har gjort dem sårbare. Der er nogle, der desværre får nogle ting med hjem i bagagen, som er svære at håndtere. Og de skal have hjælp for at kunne leve et retfærdigt og værdigt liv. Derfor synes vi fra KL’s side, at vi har en forpligtelse til at få undersøgt og klarlagt, hvilken indsats der skal være ude i kommunerne, siger Helle Gade (S), næstformand for KL’s socialudvalg og fortsætter: