Beskæftigelse
KL

Konference skal styrke indsatsen for veteraner og pårørende

Landets kommuner skal dele viden om veteran- og pårørendeindsatser på tværs ved ny konference. Man hjælper bedst, når man ved, hvad veteranerne kommer fra, lyder det fra Varde Kommunes veteran- og pårørendekoordinator, der selv håber på at kunne hente inspiration til kommunens indsats.

Landets kommuner skal den 22. januar mødes og udveksle erfaringer om veteraner og pårørende på KL's Veteran- og Pårørendekonference. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

01. 10. 2024 - kl. 16:25
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Når danske soldater vender hjem fra krig, er det med ekstraordinære oplevelser i bagagen. Og nogle gange også problemer.

Ligesom når alle mulige andre grupper af mennesker får problemer af den ene eller anden art, forsøger kommunerne at hjælpe veteranerne og de pårørende.

I garnisonskommunen Varde fylder området særlig meget.

– Vi har i Varde Kommune 750 veteraner. Rigtig mange tager ud og kommer hjem med en superfin oplevelse. Men der er også nogle, der kommer hjem med lidt for mange ting i rygsækken. Dem vil vi rigtig gerne tage bedst mulig hånd om, fortæller borgmester Mads Sørensen (V), der fortsætter:

– Derfor har vi arbejdet rigtig meget med vores veteranindsatser. Graden af følgevirkninger efter udsendelser er vidt forskellige, men der er tale om en gruppe mennesker, der har oplevet noget ekstraordinært, som kan være svært for mine kommunale medarbejdere at forstå.

Nogle af de kommunale medarbejdere forstår det bedre end andre. For de er blevet ansat og uddannet til netop det. Som en del af Varde Kommunes veteranindsats er der blandt andet ansat tidligere udsendte, der har lettere ved at kommunikere med andre tidligere udsendte.