Folketinget

Statsministerens åbningstale: Værdig socialpolitik, mindre system og ny uddannelse

Folketinget er genåbnet efter sommeren. Statsminister Mette Frederiksen (S) benyttede anledningen til at opridse regeringens ambitioner på en række områder. Danske Kommuner giver dig overblikket.

Statsminister Mette Frederiksen (S) holdt tirsdag tale i forbindelse med Folketingets åbning. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

01. 10. 2024 - kl. 15:53
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Folketinget er genåbnet efter sommeren, og traditionen tro blev det markeret med en åbningstale af statsminister Mette Frederiksen (S).

Danske Kommuner giver dig her et overblik over de væsentligste pointer fra statsministerens tale set med de kommunale briller på.

Først socialområdet og landets allermest udsatte.

– At hjælpe og få hjælp er blevet en del af det, vi er som danskere. Men er vi nu der som samfund, hvor vi gerne vil være i respekten for andre? Evner vi at gribe hinanden rigtigt? Og forstår vi at sætte os i de udsatte danskeres sted?, sagde Mette Frederiksen, inden talen gik over stofindtagelsesrum, som statsministeren gerne ser flere af rundt omkring i landet.

– I dag har vi fem stofindtagelsesrum i Danmark. Vi vil gerne afsætte penge til flere, til at udvide de nuværende stofindtagelsesrum, til længere åbningstider og flere pladser – og til at oprette nye i andre byer. Vi skal give flere mennesker et tryggere og mere værdigt liv væk fra trappestenen og andres nysgerrige blikke, sagde hun og fortsatte: