Sundhedsstruktur
Sundhed

I Aalborg kan alle sygeplejersker løse akutte opgaver: Nu frygter de, at regeringen vil ødelægge det

Regeringen foreslår i sit sundhedsudspil, at den kommunale akutsygepleje skal flyttes til regionerne. Det kan dog slet ikke lade sig gøre, mener Helen Kæstel, der er sygeplejechef i Aalborg Kommune. Her er alle sygeplejerskerne akutsygeplejersker.

Foto: Søren Svendsen/Dansk Sygeplejeråd

02. 10. 2024 - kl. 15:38
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det kan blive en svær øvelse at gennemføre det, regeringen lægger op til i sit sundhedsudspil, i Aalborg Kommune. Her er der nemlig ikke forskel på almen sygeplejerske og akutsygeplejerske. Alle kommunens omkring 300 sygeplejersker er således uddannet i akutsygepleje, og derfor kan Helen Kæstel, der er sygeplejechef i Aalborg Kommune, heller ikke se for sig, at akutsygeplejen kan skilles ud og flyttes til regionerne, som regeringen foreslår.

– Man vil ikke kunne skille det ad. Det hele hænger sammen. Hvis man tager akutsygeplejen væk, og der kommer nogle andre udefra ind og skal løse den opgave, tror jeg, det vil ende med, at de gør meget mere, end der er nødvendigt, og at vi vil se flere indlæggelser, konstaterer Helen Kæstel.