Byråd
Anlæg

Milliardgæld bekymrer borgere: Nu løfter politikere sløret for plan på borgermøde

Frederikshavn Kommune har fået en gældsramt havn på hånden, og det bekymrer borgerne. Kommunens politikere er nu klar med en plan og en forvisning om, at det ikke kommer til at gå ud over kernevelfærden. Interesserede købere har meldt sig på banen, men kommunen vil ikke sælge til hvem som helst.

02. 10. 2024 - kl. 16:03
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

En gæld på 1,7 milliarder kroner og en havn. Det var, hvad Frederikshavn Kommune stod med 15. maj, da den kommunale selvstyrehavn på grund af likviditetsproblemer overgik til at være en kommunal havn.

Siden da har mange borgere bekymret sig for, hvad kommunens overtagelse af så stor en gæld får af betydning for velfærden.

– Og der har vi i nogle måneder trådt vande, fordi vi skulle have et overblik og lave en plan. Og det er det, vi nu kan fortælle borgerne, siger borgmester Birgit S. Hansen (S).