Sundhed

Regeringen redder database, den selv ville aflive

Som en del af regeringens forslag til at nedbringe det statslige bureaukrati, lagde regeringen op til at sløjfe patientsikkerhedsdatabase om utilsigtede hændelser. Nu får databasen dog hjemme i Danske Regioner og er dermed sikret overlevelse.

03. 10. 2024 - kl. 11:56
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Når der sker fejl i forbindelse med en sundhedsfaglig opgave, skal det i dag indberettes som en såkaldt utilsigtet hændelse til en patientsikkerhedsdatabase. Men da regeringen i forbindelse med sit finanslovsforslag fremlagde en plan for, hvordan den vil skære 1.000 administrative stillinger i staten, stod databasen til at lukke.

Nu har Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner dog indgået en aftale, der sikrer Dansk Patientsikkerhedsdatabases overlevelse ved, at ordningen omkring utilsigtede hændelser flytter fra staten til regionerne.