Klima

Esbjerg tager arbejdshandskerne på for at beskytte sig yderligere mod vand efter voldsom regn i september

Sidste uges voldsomme regn har efterladt Esbjerg Kommune med en regning på 20 millioner kroner. Ifølge udvalgsformand er der ikke andet at gøre end at arbejde hårdere for at sikre sig mod vandet, der kommer alle steder fra.

Knap 145 millimeter på et enkelt døgn satte sit præg på Esbjerg. Foto: Esbjerg Kommune

04. 10. 2024 - kl. 13:59
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Ifølge DMI faldt der 144,6 millimeter nedbør i Esbjerg by fredag den 27. september. Det er ny rekord for nedbør i september, siden man startede med at måle i 1874.

I hele Esbjerg Kommune faldt der i gennemsnit 69,9 millimeter regn. Og skadeomkostningerne render op i adskillige millioner kroner.

Første regning efter oversvømmelserne lyder på 20 millioner kroner, fortæller Henning Ravn (V), der er formand for plan- og byudviklingsudvalget i Esbjerg Kommune.

Pengene dækker over skader på veje og anlæg, mens bygningsskader først skal vurderes af forsikringsselskaberne.

– Vi står nu i en situation med rigtig meget regn lokalt, som giver voldsomme udfordringer og ødelæggelser, siger udvalgsformanden.