Folketinget

Regeringens lovprogram: Disse lovforslag med betydning for kommunerne er på vej

Sundhedsreform, ældrelov, veteraner, botilbud og cybersikkerhed. Der er masser af nye lovforslag på vej i det nye folketingsår. Danske Kommuner giver dig overblikket over dem, der har betydning for kommunerne.

Politikerne på Christiansborg skal i år og næste år stemme om en lang række lovforslag - både store og små. Foto: Colourbox

04. 10. 2024 - kl. 13:36
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Tirsdag åbnede Folketinget efter sommeren, og et nyt folketingsår er begyndt. I den forbindelse har regeringen fremlagt sit lovprogram for folketingsåret 2024/2025.

Danske Kommuner guider dig gennem de væsentligste lovforslag med betydning for kommunerne.

På beskæftigelsesområdet er der 14 nye lovforslag på vej. Blandt andet fremlægges i oktober et forslag om at indføre arbejdspligt for borgere, der ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet. Og ”for især de mange kvinder med ikke-vestlig baggrund, der stadigvæk ikke er en del af vores arbejdsmarked, som alle bør være”, som statsminister Mette Frederiksen (S) sagde i sin tale ved Folketingets åbning.

Sygedagpengesystemet skal også have en omgang. Regeringen vil i november fremsætte et lovforslag om at forenkle og målrette systemet til gavn for både borgere og kommuner.

Og sidst, men ikke mindst, kommer regeringen i februar til – som opfølgning på kommende forhandlinger – at fremsætte lovforslag om en ny beskæftigelsesindsats, efter Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats i 2024 fremlagde en række anbefalinger til en reform af indsatsen med blandt andet regelforenklinger og mere værdighed for borgerne.

Børn og unge