Unge
Udsatte børn og unge
Uddannelse

Unge fra misbrugsramte hjem får støtte til at bygge en ny fremtid med uddannelse

Med fokus på unge fra misbrugsramte familier tilbyder Københavns Kommune en målrettet indsats på uddannelsesinstitutionen SOSU H, der hjælper dem med at bearbejde deres opvækst, styrke deres selvværd og fastholde dem i uddannelse.

En opvækst præget af misbrug i familien kan sætte dybe spor i unge mennesker og forværre deres chancer for at færdiggøre en uddannelse. Det forsøger Københavns Kommune at gøre noget ved. Foto: Colourbox

04. 10. 2024 - kl. 10:52
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Det kan være svært at færdiggøre en uddannelse med de eftervirkninger, en opvækst i skyggen af misbrug kan forårsage.

Det ved de i Barndom i Balance – Opvækst og rusmidler, BiBa, i Københavns Kommune. BiBa er et tilbud, hvor medarbejderne har stor erfaring med at hjælpe børn, unge og deres familier, når en eller flere forældre har problemer med eller i løbet af børnenes opvækst har haft problemer med alkohol, hash eller stoffer.

Et af BiBa’s tilbud er målrettet unge på SOSU H, hvor man blandt andet kan uddanne sig inden for sosu-faget og pædagogisk assistent. Her laver kommunen en opsøgende indsats, der startede i 2017 som følge af efterspørgsel fra skolepsykologen på uddannelsesinstitutionen.

– Det særlige ved vores indsats er, at vi arbejder med unge, som selv er vokset op med forældre, der har drukket eller taget stoffer i deres opvækst. Den opvækst præger dem og påvirker deres evne til at gennemføre en ungdomsuddannelse, fortæller Sacha Kirstine Larsen, der er teamleder for Barndom i Balance.