Teknik

Ministerium vendte på en tallerken og har sendt nye hurtigbusser i 11 kommuner i venteposition

11 hovedstadskommuner var af den opfattelse, at de kunne lånefinansiere nye hurtigbusser, men et afslag sidste år og intet nyt siden da har sat projekterne i bero.

Der er tæt trafik i Gladsaxe i myldretiden og derfor desperat brug for bedre buslinjer, lyder det fra borgmester Trine Græse (S). Foto: Gladsaxe Kommune

07. 10. 2024 - kl. 11:08
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

11 kommuner i hovedstadsområdet står lige nu i en tvist med regeringen om finansiering af nye hurtigbusser, som området råber efter. Men udsigterne ser indtil videre ikke gode ud.

Egentlig havde kommunerne regnet med at kunne starte arbejdet med projekterne næste år, men med manglende finansiering, står de lige nu i venteposition.

– Udfordringen er, at hele vores område sander til i biler hver eneste dag i myldretiden. Der er et kæmpe transportbehov, og det behov kan vi ikke imødekomme. Der er ikke plads til flere biler i et tætbebygget område som vores. Hvis behovet skal løses her, er vi nødt til at gøre det kollektive trafiknetværk attraktivt og effektivt, fortæller Gladsaxe-borgmester Trine Græse (S).