Forebyggelse
Sundhed

Brønderslev hjælper borgerne med at sove godt

Ligesom forløb, der skal hjælpe med at kvitte cigaretterne, tilbyder Brønderslev Kommune nu også hjælp til at komme dårlig søvn til livs. For dårlig søvn er en risikofaktor for sygdom, og det er en vigtig kommunal opgave at forebygge, lyder det fra kommunens leder på sundhedsområdet.

Foto: Colourbox

09. 10. 2024 - kl. 15:45
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Ryger man, kan man få hjælp til at stoppe i kommunen. Det samme gælder, hvis man spiser usundt, og man kan også få hjælp til at komme i gang med at røre sig.

Alt sammen som en del af den kommunale forebyggelsesindsats.

I Brønderslev Kommune kan man nu også få hjælp, hvis man bruger nætterne på at vende og dreje sig i stedet for at sove. Mandag inviterede kommunen til en eftermiddag med fokus på søvn.

– Når vi arbejder med forebyggelse – både patientrettet og borgerrettet – har vi fokus på motion, kost og nikotin. Men forskning har de senere år vist, at søvn faktisk også er en risikofaktor i forhold til kroniske sygdomme som diabetes, demens og også nogle psykiske sygdomme. Så det er et vigtigt område at have øje for, fortæller Helle Rasmussen, der er leder af kommunens sundhedsområde, og fortsætter: