Sundhedsstruktur
Sundhed

Guldborgsund byder sig til for nyt nationalt center for sundhedsinnovation

Med sundhedsreformen foreslår regeringen oprettelsen af et nationalt center for sundhedsinnovation. Et lignende center findes allerede på Falster i regionalt regi, som man med fordel kan skalere op og drive videre i en national kontekst, lyder det fra borgmester Simon Hansen (S). Desuden er der masser af lokale sundhedsdata, man med fordel kan inddrage, når sundhedsvæsnet skal innoveres.

Borgmester Simon Hansen vil have nationalt center for sundhedsinnovation til Guldborgsund Kommune. Foto: Patrick Kirkby

09. 10. 2024 - kl. 15:49
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Med regeringens udspil til en reform af sundhedsvæsnet er der lagt op til bedre lægedækning på tværs af landet, færre regioner, der skal varetage nye opgaver, og 17 nye sundhedsråd, der med medlemmer fra både kommuner og regioner skal gøre sundheden mere nær.

Ovenstående tiltag er løbet med meget af opmærksomheden. Men regeringen har også planer om at oprette et nyt Nationalt Center for Sundhedsinnovation, der skal styrke udvikling og skalering af innovative sundhedsløsninger og understøtte lokal innovation på tværs af sundhedsvæsnet. Et forslag, der måske er fløjet under radaren for mange.

Det er det ikke for Simon Hansen (S), borgmester i Guldborgsund Kommune. Og han vil have det nye center til Nykøbing.

– Vi synes i forvejen, det er spændende at arbejde med innovation og at se på, hvordan vi kan drive vores sundhedsvæsen og give vores borgere sundhedsydelser på en anden måde, end vi gør i dag. Det har vi været optaget af i noget tid, for vi kan jo godt se, at vi mangler læger og sygeplejersker, så hvis vi skal kunne hjælpe vores borgere fremadrettet, skal det nok foregå på en anden måde, end man gør det i dag, siger han.