Klimasikring

Halvfærdig pumpe-sluse måtte på arbejde, da stormfloden ramte Aabenraa

Pumpe-slusestationen ved Mølleåens udløb i Aabenraa, der skulle bygges for at beskytte byen mod oversvømmelser, var kun halvfærdig, da stormfloden sidste år ramte Sønderjylland. Men med manuel betjening af den halvfærdige station lykkedes det at forhindre en større oversvømmelse. Nu står den færdig og klar til næste gang, vandet banker på.

Pumpe-slusestationens pumper er såkaldte "snekkepumper", der med en spiralformet snegl trækker vandet op, så man undgår at mose fiskene. Foto: Aabenraa Kommune

09. 10. 2024 - kl. 15:40
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Det er snart et år siden, en voldsom stormflod den 20. oktober ramte Danmark og forårsagede ødelæggelser for millioner.

Særligt i Sønderjylland voldte vandmasserne problemer. Og i Aabenraa havde man haft problemer med vandet før.

– Vi har nogle særlige udfordringer hernede. Hvis der er vestenvind, og vandet skubbes op i bugten, og vinden så vender i øst, bliver der sat fart på. Så bliver vi udfordret af stigende højvande. Det falder tit sammen med, at der samtidig er store mængder regn i baglandet, og på grund af højvandet kan vandet ikke komme ud. Så enten drukner vi bagfra, eller også drukner vi forfra, siger borgmester Jan Riber Jakobsen (K).

Derfor blev man nødt til at finde en løsning, hvor man kan pumpe vandet ud, selvom det er højvande.