Sundhedsstruktur
Sundhed
KL

KL og FOA i fælles opråb: Det vil gå ud over ældre, hvis akutplejen flyttes ud af kommunerne

Regeringen har i sit sundhedsudspil lagt op til, at akutsygeplejen skal flyttes fra kommunerne til regionerne. Men det er en rigtig dårlig idé, advarer både KL og FOA, som frygter, at det kan få store konsekvenser.

09. 10. 2024 - kl. 15:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det kan få store konsekvenser for de ældre borgere, der i dag får kommunal hjælp, hvis akutsygeplejen flyttes ud af kommunerne. Det mener KL og FOA, som i et fælles opråb nu advarer regeringen om at gennemføre det, den har lagt op til i sit sundhedsudspil – at lade regionerne overtage ansvaret for akutsygeplejen.

– Jeg er bekymret for, at det her kommer til at gå ud over de mange ældre og syge borgere, der i dag har stor gavn af, at akutsygeplejen er en integreret del af både det nære sundhedsvæsen og ældreplejen, siger Sisse Marie Welling (SF), der er formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg med ressortansvar for sundhed, der giver et eksempel fra hverdagen:

– Hvis en af vores kommunale medarbejdere på et hjemmesygeplejebesøg opdager, at en ældre borger har et sår, der væsker, vil man i dag enten selv kunne hjælpe med sårpleje eller hurtigt rådføre sig med en nær kollega i akutsygeplejen, siger hun og fortsætter: