Energi
Klima

Brintrør bliver forsinket, men de midt- og vestjyske borgmestre er alligevel glade

Brintrøret, der skal sende grøn brint fra Danmark til Tyskland, bliver forsinket. Alligevel er borgmester Dorte West (V) glad. Hun og hendes borgmesterkollegaer i Midt- og Vestjylland var bange for, at røret slet ikke ville komme.

Overskudsstrøm fra for eksempel vindmøller kan på Power-to-X-anlæg blive omdannet til brint. Foto: Colourbox

10. 10. 2024 - kl. 16:17
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Tyskerne vil have dansk brint. Det kræver et nyt brintrør til at transportere gassen. Med et rør fra Lille Torup nord for Viborg, der går videre over Viborg, Holstebro, Skjern og Esbjerg til Egtved og et andet rør, der løber fra Fredericia til Egtved, hvorfra gassen samles og sendes sydpå, vil Energinet gøre eksporten mulig – og staten vil medfinansiere anlægget.

Første etape, strækningen fra Esbjerg til Tyskland, skulle efter planen være klar til ibrugtagen i 2028, men arbejdet har vist mere omfangsrigt og tidskrævende, end Energinet havde regnet med, og derfor bliver første del af brintrøret formentlig først taget i brug i 2031.

Det betyder, at røret længere nordpå også bliver forsinket.

– Den tidslinje, som nu er præsenteret for os, er ikke det, vi havde forventet, og den kommer med store risici. Det er ikke tilfredsstillende. Derfor har vi igangsat et arbejde med henblik på at gøre Energinets tidsplan mere sikker og begrænse forsinkelsen. Det er for at sikre samspil mellem de store mængder grøn strøm fra havvindudbuddet, produktionen af grøn brint og den tyske efterspørgsel, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i en pressemeddelelse.

Giver klarhed

Men forsinkelsen er blevet modtaget med glæde af de syv midt- og vestjyske borgmestre i Business Region MidtVest, der tæller Herning, Ikast-Brande, Holstebro, Struer, Ringkøbing-Skjern, Lemvig og Skive Kommuner.