Klimasikring
Klima
Anlæg

Forhøjning af fælleskommunalt dige skal sikre mod fremtidens voldsomme vejr

Sidste års stormflod gav en forsmag på fremtidens voldsommere vejr. Nu vil kommunerne omkring Køge Bugt Strandpark forhøje det i dag cirka to meter høje dige til cirka 3,5 meter. Indsatsen bliver nødt til at være fælles, lyder det fra Ishøj-borgmester. For hvis én kommune ikke er med, går det også ud over naboen.

10. 10. 2024 - kl. 16:29
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Digerne omkring Køge Bugt Strandpark skal forhøjes og området fornyes, så borgerne i Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Ishøj og Greve er bedre beskyttet mod fremtidens voldsomme vejrhændelser.

I dag sikrer digerne i cirka to meters højde. De nye diger skal være 3,5 meter høje. Det er en vigtig opgave at sikre, at digerne er høje nok, fortæller Merete Amdisen (S), borgmester i Ishøj Kommune.

– Vi fik en forsmag på, hvad fremtidens stormfloder kan bringe med sig, da der kom rigtig meget vand ind fra øst ved stormfloden sidste oktober. Og med de 100- og 1000-årshændelser, vi ser frem til, bliver vi nødt til at forhøje digerne, siger hun og fortsætter: