Klima
Anlæg
Folketinget

Borgmestre kalder på hjælp fra staten efter ny stormflodsrapport

For at undgå lokal borgerkrig skal staten gå ind med en hjælpende hånd til kommuner, der har behov for at klimasikre, mener Kertemindes borgmester, Kasper Ejsing Olesen (S), der for seks år siden måtte se et stort projekt blive lagt ned på grund af uenighed mellem lodsejerne.

21. 10. 2024 - kl. 16:02
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Vandstandsstigning tre meter over nutidens havniveau og skader for 8,6 milliarder kroner ved en 100-årshændelse. Bare i tre byer.

Det er dystre scenarier, en ny rapport fra DTU ”Når stormfloderne rammer”, maler.

Rapporten har set på, hvor store ødelæggelser tre udvalgte byer – Kerteminde, Nakskov og Kalundborg - vil opleve, når isen smelter, og vandstanden i havene stiger.