Navne

Bundsgaard trækker sig som borgmester i Aarhus

Jacob Bundsgaard (S) oplyser på et pressemøde onsdag formiddag, at han trækker sig som borgmester i Aarhus. Det vides endnu ikke, hvem der overtager borgmesterposten.

Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

23. 10. 2024 - kl. 09:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Indhold

Den mangeårige Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) har onsdag formiddag meddelt, at han trækker sig fra posten efter 13 år som borgmester. Det skete på et pressemøde på rådhuset i Aarhus, hvor Jacob Bundsgaard fortalte om sin beslutning og erklærede sig ”en lille smule overvældet” over interessen.

– Jeg stopper som borgmester i Aarhus. Efter jeg i omkring 25 år har beskæftiget mig med byrådspolitik, er jeg nået til vejs ende i mit politiske virke, sagde Jacob Bundsgaard, der har været medlem af Aarhus Byråd siden 2002, og fortsatte:

– Det har været et kæmpe privilegie at få lov at stå i spidsen for den by, jeg er vokset op i, og hvor jeg har tilbragt næsten hele mit liv. Aarhus er igen og igen blevet kåret til verdens lykkeligste by, og jeg har i den periode, jeg har virket som borgmester, været verdens lykkeligste borgmester.

Jacob Bundsgaard opridsede den udvikling, Aarhus har gennemgået, mens han har været aktiv i kommunalpolitik, og erklærede, at byen i den periode er gået fra en ”stor provinsby” til en ”lille storby”.

– Jeg er stolt af alt det, jeg har opnået, sammen med de utroligt mange dygtige, kreative og engagerede kollegaer, embedsfolk, virksomheder og fonde og mange andre, jeg gennem årene har haft en fornøjelse af at arbejde sammen med.

Ikke navn på ny borgmester

Jacob Bundsgaards tid som KL-formand fra 2018 til 2022 kom han også ind på, da han begrundede sit exit.

– Jeg føler mig helt afsindigt heldig ved at få lov at stå i spidsen for det politiske arbejde i Aarhus. Jeg har også fået lov at stå i spidsen for landets kommuner som formand for KL og næstformand i en periode, ligesom jeg har fået lov at samarbejde med nogle af de allerdygtigste politikere i skiftende regeringer og få indflydelse på det samfund, jeg fortsat kommer til at brænde for – bare i en anden rolle, sagde han.

Det vides endnu ikke, hvem der overtager Jacob Bundsgaards næstformandspost i KL, og selvom flere medier allerede har spekuleret i, at social- og beskæftigelsesrådmand Anders Winnerskjold (S) bliver den nye borgmester i Aarhus, gjorde Jacob Bundsgaard det på pressemødet klart, at der endnu ikke er sat navn på hans arvtager.

– Det er en beslutning, der ligger i den socialdemokratiske byrådsgruppe. Vi har været samlet her i dag, og der bliver senere afholdt et nyt gruppemøde også sammen med Socialdemokratiet i Aarhus. Det bliver meldt ud i morgen, hvordan det lander, sagde han, der dog ikke lagde skjul på, at hans exit er nøje timet af hensyn til næste års kommunalvalg.

– Hvis min efterfølger skal have tid til at sætte sig i stolen, aarhusianerne skal lære vedkommende at kende, og vedkommende også skal have skabt sig en profil, så skal man bruge et års tid på det. Og jeg synes, det er den bedste måde at give det videre på.

Usikker fremtid

Jacob Bundsgaard siger farvel til lokalpolitik den 6. november, når han har været med til sit sidste byrådsmøde. Og han gjorde på pressemødet klart, at det bliver et vemodigt farvel, men at det er en personlig beslutning for ham at trække sig som borgmester nu. Dermed afviste han også, at det skyldes dårlige meningsmålinger eller svære sager.

– Det er et personligt valg. Det er et spørgsmål om, at jeg efter 25 år har brug for at bruge nogle kræfter på noget andet. Jeg har stillet mig i byens tjeneste i mere end to årtier, og det er jeg stolt af og utrolig glad for, sagde Jacob Bundsgaard, der til gengæld gjorde det klart, at tiden i lokalpolitik har været givende:

– Jeg vil gerne give en kæmpe anbefaling til alle om at engagere sig i lokalpolitik. Det har for mig været noget af det allermest meningsfulde, man overhovedet kan forestille sig. Jeg ved ikke, om jeg vil anbefale alle at bruge 25 år på det, men det er enormt givende. Men når jeg går ud af rådhuset den 6. november, når vi har holdt byrådsmøde, gør jeg det med oprejst pande, energi og en tro på, at der er gode kræfter til at tage over der, hvor jeg nu slipper.

Hvad fremtiden bringer for den afgående Aarhus-borgmester vides ikke. Han vil tage sig tid til at tænke sig godt om, før han finder et nyt job.

– Jeg skifter ikke fra borgmesterposten ud i et nyt job. Jeg har tænkt mig – hvis jeg ellers kan holde mig i skindet – at tage noget tid til at tænke mig om. Jeg håber at kunne bruge det, jeg har lært om strategisk ledelse de sidste 15 år i en ny kontekst og på en ny måde, der forhåbentlig skaber værdi og er til gavn for den virksomhed eller organisation, jeg måtte komme til at arbejde for. Jeg glæder mig til at finde ud af, hvad det skal være og til at se, hvordan bolden bliver samlet op og taget videre i denne her vidunderlige by.

Mere fra forsiden