Ny VIVE-rapport understreger behov for større fokus på læringsmiljø frem for diagnoser
I dag er der stort fokus på diagnoser og individuelle forhold hos skolebørnene i mange kommuner. Men der er brug for, at man i højere grad inddrager en forståelse af læringsmiljøet, når det handler om børn med særlige behov, lyder det i en rapport fra VIVE.
Andelen af børn, der bliver vurderet til at have særlige behov for støtte har de seneste år været støt stigende. Det har afledt flere diskussioner om skolesystemet i Danmark, og hvordan man får inkluderet flere elever i den almene skole.
I 2024 vurderes 23,4% af eleverne i 3., 6. og 9. klasse til at have et særligt behov for støtte i almenskolen.
Sådan lyder det i en ny rapport fra VIVE, der sætter fokus på forståelsen af elevers særlige behov for støtte i det danske skolesystem.
Mange børn sendes i dag i specialtilbud, hvor man i stedet kunne løse en del af udfordringerne ved at fokusere på indretningen i de almene skoler. Så måske er der behov for i højere grad at vende blikket.
– I mange kommuner er der en klar tendens til at se på individuelle forhold hos barnet og en frasortering af et blik på læringsmiljøet. Det gælder lige fra, at skolen bliver opmærksom på udfordringer og til involvering af PPR samt henvisning til psykiatri, men også i de støttetiltag, der arbejdes med på skoler og på kommunalt niveau, fortæller Thyge Tegtmejer, der er seniorforsker ved VIVE og sammen med sine kollegaer står bag rapporten.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her