Finanslov

Sådan vil regeringen slanke staten

Regeringen har fremlagt sin plan for, hvordan den vil spare 1.000 årsværk i den statslige administration. Planen får ros af professor i økonomistyring, som dog også ser flere potentielt store slagsmål om forslagene.

Finansminister Nicolai Wammen (S). Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

30. 08. 2024 - kl. 16:14
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Vi har bedt kommuner og regioner om at spare på deres administration. Nu tager vi vores egen medicin. Nu vil vi som regering bruge færre penge på administration for at frigive midler til det vigtige, den nære velfærd.

Sådan sagde finansminister Nicolai Wammen (S), da regeringen fredag fremlagde sit finanslovsforslag.

– Med den her finanslov tager vi skridtet videre og fjerner statslige administrationsopgaver svarende til 1.000 årsværk. Det er blandt andet opgaver med fokus på administration, tilsyn og kontrol, konstaterede finansministeren.

De 1.000 årsværk, som regeringen vil skære, kommer oveni de 400 millioner kroner, som ministerierne i forvejen er blevet pålagt at spare årligt i administration frem til og med 2027.