Skole
Folketinget

Regeringen vil sløjfe tilsyn med skolerne

Regeringen foreslår at fjerne det statslige tilsyn med landets folkeskoler. Det er en tillidserklæring til kommunerne og vil kunne styrke kvaliteten i folkeskolen, mener KL-udvalgsformand.

Foto: Colourbox

04. 09. 2024 - kl. 16:12
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Et godt forslag, der vil bringe kommuner ud af spændetrøjen og flytte overflødige opgaver væk fra folkeskolen.

Sådan betegner Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg, regeringens forslag om at skrotte det statslige tilsyn med landets folkeskoler.

For kvaliteten i folkeskolerne står i forvejen højt på kommunernes dagsorden, og kommunerne arbejder systematisk med dialogen med skolerne om udviklingen. Derfor mener han, forslaget vil understøtte arbejdet med kvalitet på den enkelte skole.