Udsatte

Flere hjemløse på landsplan – men Odense har knækket kurven

Mens der på landsplan er registreret 200 flere hjemløse end for to år siden, har Odense Kommune formået at nedbringe antallet af personer uden hjem. Rådmand peger på gode samarbejder med boligselskaberne og frivillige hjælpeorganisationer som en nøglesten til udviklingen.

05. 09. 2024 - kl. 14:36
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

5.989 personer i Danmark har ikke noget hjem. Det er 200 flere end for to år siden.

Det viser VIVEs landsdækkende kortlægning af hjemløshed.

Stigningen er størst blandt de 30-39-årige, mens antallet af unge under 30 år i hjemløshed er uændret.

Dermed er det fald, der blev registreret i hjemløsheden ved kortlægningen i 2022, nu afløst af en lille stigning. Det skyldes muligvis et øget fokus på hjemløshed i kommunerne.