Energi
Klima

Ny lov kan sætte udrulningen af bestemt grøn varmeløsning i fare

Et nyt lovforslag vil definitivt gøre det umuligt for kommuner at stille lånegaranti for projekter med termonet som varmeforsyning i lokalsamfund. Det betyder blandt andet, at udrulningen af grøn varme i Lejre Kommune forsinkes.

I KL undrer man siger over, hvorfor termonet ikke skal omfattes varmeforsyningsloven. Foto: Colourbox

06. 09. 2024 - kl. 15:31
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Som følge af et nyt lovforslag kan lokalsamfund, der gerne vil skifte deres varmeforsyning ud med et grønnere alternativ, få svært ved netop det.

Borgere må for eksempel fortsætte med at benytte eller skifte til en individuel varmepumpe som det grønne alternativ, og de risikerer at afskæres fra et fælles jordvarmeanlæg.

Sådan kan realiteten vise sig at være i blandt andet Lejre Kommune, hvor flere lokalsamfund gennem længere tid har arbejdet på at få varmeløsningen, der kaldes termonet, til at erstatte fossil opvarmning.

– Det ville have kæmpe betydning. Varmeløsningerne med termonet ville svare til, at vi kunne spare omkring fire procent af Lejre Kommunes samlede udledninger af CO2, siger Lejre-borgmester Tina Mandrup (V).