Sundhed
Sundhedsstruktur

Da de lokale sygehuse lukkede, skød sundhedscentrene op

Da sygehusene i Holstebro og Herning lukkede og blev samlet i ét nyt supersygehus i Gødstrup, blev der for nogle vestjyder længere til hospitalsbehandling. Men lokale og kommunale sundhedscentre har sikret, at der stadig er nære sundhedstilbud.

Foto: Morten Stricker/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

11. 09. 2024 - kl. 16:17
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det skabte stor røre, da midt- og vestjyderne blev gjort bekendt med planerne om at bygge et nyt supersygehus som erstatning for de lokale sygehuse i Holstebro og Herning. Slåskampen om, hvor sygehuset skulle ligge, var stor og endte med, at Gødstrup i Herning Kommune vandt.

I 2022, 10 år efter første spadestik, åbnede det syv etager høje og 145.000 kvadratmeter store Regionshospitalet Gødstrup – fem år forsinket. Men allerede år forinden havde kommunerne omkring – heriblandt Holstebro, Struer og Lemvig – åbnet sundhedscentre, der skulle sikre borgerne sundhedstilbud tæt på.