Demokrati

S-top: Folketingsmedlemmer skal også kunne sidde i byrådet

Socialdemokratiets ledelse vil efter 55 år med forbud tillade dobbeltmandater, så byrådsmedlemmer også kan sidde i Folketinget. Næstformand Marie Stærke (S) ser en fordel i at ophæve reglen. Fra baglandet kaldes forslaget en uskik.

11. 09. 2024 - kl. 16:00
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Byråds- og regionsrådsmedlemmer fra Socialdemokratiet kan som udgangspunkt ikke også være folketingsmedlemmer. Et byrådsmedlem kan heller ikke samtidig sidde i regionsrådet.

Socialdemokratiet har med partiets love i 55 år forbudt dobbeltmandater over hele linjen, men det kan meget vel ændre sig efter weekendens kongres i Aalborg.

Partiets top vil gøre op med forbuddet og i stedet tillade, at et partimedlem kan bestride flere politiske hverv med undtagelse af kombination af fuldtidshverv, folketingsmedlem, borgmester, regionsrådsformand og Europaparlamentsmedlemmer.

For ”det kan være udslagsgivende for valgresultatet – for den efterfølgende konstituering og for den gennemførte politik – at kendte profiler kan opstille til lokale valg”, lyder begrundelsen. Det skriver Politiken.