Skoleleder efter ”analog august”: Computeren har en plads, men det handler om balancen
På Virupskolen i Aarhus Kommune har undervisningen været analog i hele august. Det har øget elevernes trivsel, mens lærerne har oplevet større nærhed og færre forstyrrelser. Computeren har en plads i skolen, mener skoleleder Martin Christensen. Det handler bare om balancen, og om hvordan man skaber en varieret skoledag, hvor elevernes forskellige kompetencer kommer i spil.
Håndskrevne noter, kopiark og udendørs undervisning. Det kunne måske lyde som din egen skoletid. Men meget undervisning sker i dag ved hjælp af digitale værktøjer.
På Virupskolen i Aarhus Kommune er et af værktøjerne som så mange andre steder Googles Chromebook. Men med den meget omtalte Chromebook-sag, der har spøgt i kulissen hele foråret og hen over sommeren, fik uvisheden om, hvorvidt skolen overhovedet måtte bruge Chromebooks på den anden side af sommerferien, skoleleder Martin Christensen og skolens personale til at forberede sig på analog undervisning.
Chromebook-sagen blev løst, og derfor kunne Martin Christensen, eleverne og underviserne på Virupskolen godt bare have gjort, som de plejer. Men med allerede planlagte analoge undervisningsaktiviteter besluttede de sig for at holde fast.
Det blev til ’Analog August’, hvor mobiltelefoner og Chromebooks blev liggende i skoletasken, medmindre særlige behov gjorde dem nødvendige.
– Og så opfordrede vi til, at man udforskede praktisk-musiske undervisningsmetoder, rykkede undervisningen ud i skoven eller ind i byen, og at man fandt den gamle notesbog frem igen, fortæller skoleleder Martin Christensen, der forklarer beslutningen:
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her