Sundhed

Sygeplejersker krydser kommunegrænser for at mindske indlæggelser

Siden 2018 har akutsygeplejersker i et tværkommunalt team rykket ud til borgere i Rudersdal, Gentofte og Gladsaxe. Sygeplejerskerne arbejder for at kvalificere indlæggelser blandt borgere, så dokumentationen er i orden, eller helt undgå dem. Det kan det blandt andet, fordi de har antibiotika med i tasken og hurtigt kan starte behandling.

16. september 2024

Tekst og foto: Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hjemmesygeplejen har én slags kompetencer, og akutsygeplejen har nogle andre. Det gør, at borgeren får en oplevelse af, at der er en større sammenhæng i sundhedsvæsnet.

Anna Østergaard Inman, leder af det tværkommunale AkutTeam Rudersdal Gentofte Gladsaxe Kommuner

Det er en relativt stille morgen på Møllegården plejeboliger i Gladsaxe.

Her er det ikke udelukkende beboere og plejecenterets medarbejdere, der opholder sig. På førstesalen helt bagerst for enden af matriklens lange gang er kaffen brygget og AkutTeam Rudersdal Gentofte Gladsaxe Kommune forbereder sig på dagens akutte opgaver.

Her er alle akutsygeplejerskernes opgaver egentlig uforudsigelige, og derfor går morgenen først og fremmest med at vente på dagens første opkald fra praktiserende læger, botilbud eller hjemmeplejen, sygeplejen eller hospitalet, der har brug for akut hjælp, men hvor en ambulance måske ikke er nødvendig.