Miljø

Køge Bugt-kommuner har overbevist ministeren om naturnationalpark

Der er optimisme, men ikke fuldtonet jubel, hos Solrød-borgmester Emil Blücher (LA), efter at miljøminister Magnus Heunicke (S) nu har givet udtryk for, at Køge Bugt skal være del af en ny marin naturnationalpark.

Foto: Køge Bugt Alliancen

16. 09. 2024 - kl. 16:13
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

I flere år har kommunerne langs Køge Bugt plæderet for, at vandmiljøet ud for bugten skal beskyttes bedre. Håbet har blandt andet været at blive omfattet af den marine naturnationalpark, der skal etableres i Øresund.

Og nu har adskillige breve til ordførere og ministre og politisk benarbejde vist sig at gøre nytte. For hvor miljøminister Magnus Heunicke (S) i første omgang havde lagt op til, at det kun var den nordlige del af Øresund, der skulle omfattes af den marine naturnationalpark, har han nu ændret mening.