Unge

Aalborg går online med kanal på gamer-platform

Pædagogisk personale i Aalborg Kommune vil i fremtiden være til stede online alle hverdagsaftener for at styrke trygheden for børn og unge. Man må være der, hvor de unge er, lyder det fra rådmand.

Aalborg Kommune vil med nyt online tiltag i højere grad være til stede der, hvor børn og unge er i deres fritid. Foto: Colourbox

17. 09. 2024 - kl. 16:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Rigtig mange børn og unge har i dag mindre behagelige oplevelser, når de logger på computeren i deres fritid.

Helt konkret har 7 ud af 10 af de 9-17-årige oplevet digitale krænkelser eller andet ubehageligt online inden for det seneste år, hvilket er en markant stigning siden 2021. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Red Barnet og Trygfonden.

I Aalborg Kommune skulle antallet af ubehagelige oplevelser online dog gerne falde i de kommende år.

Kommunen har nemlig besluttet at gå online på gamermediet Discord, hvor en stor del af børn og unge mødes og interagerer med hinanden.

– Vi har i mange år været vidne til, at børn og unge færdes online og spiller med hinanden. Vi ved samtidig, at mange har ubehagelige oplevelser på nettet. Tanken og ønsket er derfor at skabe mere tryghed online for vore børn og unge, fortæller Nuuradiin S. Hussein (S), der er rådmand for job og velfærd i Aalborg Kommune.