Sundhed
Sundhedsstruktur

Sønderborgs sundhedshuse skaber muligheder, hvor der er behov

For 10 år siden åbnede sundhedshuset i Nordborg. Siden er et kommet til i Gråsten, mens endnu et er på vej i Augustenborg. Sundhedshusene har gjort det lettere at tiltrække læger til dækningstruede områder, og nærheden sikrer, at flere borgere får adgang til sundheden. Sundhedshusene skaber muligheder, hvor der er behov, lyder det fra udvalgsformand Didde Lauritzen (S).

17. sep. 2024
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Selvom der ikke har været rådhus i rådhusbygningen i Nordborg siden kommunesammenlægningen i 2007, hvor kommunen blev en del af den nye Sønderborg Kommune, er der lys i vinduerne og godt gang i de automatiske skydedøre.

Ind kommer et par borgere i kørestole, der bliver skubbet ned i den ene ende af bygningen. Andre går selv målrettet mod bygningens længe til højre. Og flere steder sidder folk og venter ved dørene til fysioterapeuter, tandlæger og praktiserende læger.

De sidste ti år har private, kommunale og regionale sundhedsaktører nemlig sammen drevet sundhedshus i bygningen. Med blandt andet lægeklinikker, fysioterapeuter, tandlæger, genoptræningscenter, sundhedsplejersker og den kommunale sygepleje, er der god sandsynlighed for, at hjælpen findes i sundhedshuset, hvis man fejler noget.