Sundhedsstruktur
Sundhed

Her er, hvad vi ved om de nye sundhedsråd

Med regeringens udspil til en reform af sundhedsvæsnet skal de nuværende sundhedsklynger erstattes af en række sundhedsråd, der får økonomiske muskler til at gøre sundhedsvæsnet mere nært. Læs her, hvordan de nye sundhedsråd skal se ud.

Grafik: Line Bisgaard

19. 09. 2024 - kl. 16:37
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Du kender måske de syv kostråd. Men kender du de 17 sundhedsråd?

Regeringen lægger med sit udspil til en sundhedsreform op til at slå Region Hovedstaden og Region Sjælland sammen til én region, Region Østdanmark.

Under hver region skal ligge en række sundhedsråd, der erstatter de sundhedsklynger, man har i dag. I sundhedsrådene skal der sidde både folkevalgte byrådsmedlemmer og regionsrådsmedlemmer, men regionsrådsmedlemmerne skal altid udgøre flertallet i rådene, lyder det i forslaget.

De nye sundhedsråd med både kommunale og regionale medlemmer skal sikre, at der bliver samarbejdet på tværs, så sundhedsvæsnet bliver mere sammenhængende og nært.

I hvert sundhedsråd vil alle kommuner i rådets geografiske område være repræsenteret gennem kommunens udvalgsformand med ansvar for sundhed og omsorg. Kommunerne får stemmeret i sundhedsrådene. Kommuner med flere end 80.000 indbyggere får to stemmer, mens mindre kommuner må nøjes med en enkelt. Dobbeltstemmer eller ej – regionerne vil have én stemme mere i hvert sundhedsråd.