Sundhed
Sundhedsstruktur

To elementer i regeringens sundhedsudspil bekymrer borgmestre

Borgmestre ånder lettet op over regeringens sundhedsudspil, men er særligt bekymrede over, at akutsygeplejen flyttes ud af kommunerne og udsigten til regionalt flertal i nye sundhedsråd.

Foto: Pressefotos/Line Bisgaard

19. 09. 2024 - kl. 17:39
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk & Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Martin Pedersen, marp@kl.dk

– Man kunne have frygtet, det blev værre, end det gjorde.

Sådan siger Jammerbugts borgmester Mogens Gade (V) om regeringens sundhedsudspil, som blev præsenteret onsdag.

– Der er gode ting i udspillet, for eksempel flere praktiserende læger herude, hvor der er længere mellem husene. Det giver god mening, fortsætter Mogens Gade sin dom over udspillet og tilføjer:

– Men jeg kan være bekymret for, at det bliver mere centralt, end hvad godt er. Det er ikke normalt, at det nære skal lande i regionerne. Jeg synes måske ikke, der er blevet lyttet helt til kommunerne. Det kan jeg være ærgerlig over på vegne af borgerne. Jeg kan godt frygte, der bliver for langt til fru Jensen, når regionerne skal løse opgaven.

Også Johannes Lundsfryd (S), borgmester i Middelfart, er bekymret for, at regeringens udspil vil føre til mere centralisering. Det er særligt regeringens forslag om at flytte akutsygeplejen ud af kommunerne, han har i tankerne.