Udligning
Økonomi

49 borgmestre kræver serviceeftersyn af udligningssystemet

I et brev til regeringen og medlemmer af Folketinget foreslår halvdelen af landets borgmestre, at man igangsætter en analyse af tilskuds- og udligningssystemet.

De 49 borgmestre mener, at datagrundlaget for det nuværende udligningssystem er forældet. Foto: Colourbox

20. 09. 2024 - kl. 14:04
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

49 af landets borgmestre tager nu ordet og opfordrer regeringen og Folketingets medlemmer til at tage et grundigt kig på det omdiskuterede udligningssystem. Det gør de i et brev, som er underskrevet og sendt fredag.

”Finansieringen af vores kommuner – herunder det samlede kommunale tilskuds- og udligningssystem – trænger til et gevaldigt serviceeftersyn,” står der blandt andet i brevet.

Derfor glæder det også borgmestrene, at regeringen i forlængelse af sundhedsreformen, der blev præsenteret onsdag, vil starte et arbejde med at forberede ændringer i udligningssystemet.