Gå til hovedindhold
Inklusion
Det specialiserede socialområde
Børn

Minister nedsætter ekspertgruppe for inklusion og specialundervisning

Børne- og undervisningsministeren nedsætter en ekspertgruppe, der skal undersøge og komme med anbefalinger til de lovgivningsmæssige rammer for inklusion og specialundervisning.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) nedsætter en ekspertgruppe som led i at få nedbragt antallet af børn, der modtager specialundervisning. Foto: Keld Navntoft / Børne- og Undervisningsministeriet

20. 09. 2024 - kl. 12:44
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Næsten syv procent af eleverne i folkeskolen modtager undervisning i et specialtilbud. Det viser de seneste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

De seneste år har udviklingen ydermere kun været opadgående i forhold til andelen af elever, der modtager specialundervisning, hvilket betyder at færre er en del af en almenklasse i folkeskolen.

– Nogle børn har brug for at komme i specialskole. Men som udgangspunkt mener jeg, at den almindelige folkeskole skal blive bedre til at rumme flere elever. Vi kan ikke være bekendt, at flere og flere børn starter deres morgen med at sætte sig i en taxa og køre til en specialskole langt væk. Det kræver et sporskifte, hvor skolen kan favne flere forskellige elever, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i en pressemeddelelse.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her