Teknik

29 kommuner lever ikke op til krav om hurtig udrykning

Det kan mange steder ikke lade sig gøre at leve op til krav om at rykke ud senest fem minutter, efter alarmen går, lyder det fra beredskabsdirektør. Han mener, at en afskaffelse af kravet vil gøre det nemmere at drive små brandstationer i tyndtbefolkede områder.

23. 09. 2024 - kl. 15:43
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

I 29 kommuner kommer brandvæsenet for sent afsted hver tredje gang. Det viser en opgørelse fra FOA. For to år siden var det samme tilfældet i 23 kommuner.

I dimensioneringsbekendtgørelsen står, at de første brandfolk skal rykke ud senest fem minutter, efter at alarmen har lydt. Men det viser sig altså at være svært at leve op til.