Efter budget-drama fik Silkeborg-borgmester samlet byrådet

Et budgetudspil fra et flertal i Silkeborg Byråd blev i medierne portrætteret som en aftale uden om borgmester Helle Gade (S). Ifølge borgmesteren var det dog mere et optræk til konstruktive forhandlinger.

Silkeborg-borgmester Helle Gade (S), har sammen med hele byrådet landet et budget for 2025 efter lettere ballade. Foto: Silkeborg Kommune

25. 09. 2024 - kl. 16:04
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I Silkeborg er det lykkedes at lande en budgetaftale for 2025, som samtlige partier i byrådet står bag.

Men læste man med i avisspalterne for knap en måned siden, så billedet en smule anderledes ud.

Her lød det i Midtjyllands Avis, at et meget smalt flertal bestående af Venstre, Konservative, Radikale Venstre og en løsgænger uden om borgmester Helle Gade (S) var gået sammen om en budgetaftale.

– Det, borgmesteren havde lagt på bordet, var langt fra godt nok. Jeg kunne ikke se mig selv i det, og sådan er der flere, der har haft det, så vi kunne se, at vi havde andre kort på hånden og har kunnet samle et alternativt flertal, sagde Martin Jakobsen (K), der er formand for plan- og vejudvalget, efterfølgende til TV2 Østjylland.

Det var dog ikke helt præcist sådan, landet lå, hvis man spørger borgmesteren.