Fortsat flere elever kommer i specialtilbud: ”Det er faretruende for kvaliteten af folkeskolen”
Det går stadig den forkerte vej med at inkludere flere elever i den almene del af folkeskolen. Andelen af elever i specialtilbud er steget til næsten syv procent. Det truer kvaliteten af folkeskolen og tenderer et svigt af en gruppe elever, som med de rette ressourcer i skolen ikke behøvede at blive segregeret, mener KL-udvalgsformand.
Stadig flere elever modtager undervisning i et segregeret specialtilbud. Det viser den seneste opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Helt præcist er det nu 6,9 procent af folkeskolens elever, der bliver undervist i en specialklasse eller på en specialskole. For fire år siden var tallet 5,8 procent.
Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg, ærgrer sig over udviklingen, som er gået i den forkerte retning hvert år siden skoleåret 2019/2020.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her