Digitalisering
KL

Ny minister vil sikre succes med kunstig intelligens i kommunerne

Der er problemer med både lovgivning og rammebetingelser for brugen af kunstig intelligens i kommunerne, lød det onsdag fra KL’s Peter Rahbæk Juel (S) på Digitaliseringsmessen i Odense. Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen (M) erklærede sig enig, men der er allerede hjælp på vej, lød det. Og den digitale taskforce mellem KL, regionerne og staten er en del af løsningen.

Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen (M) mødtes onsdag med borgmester og KL-formand Peter Rahbæk Juel (S) på Digitaliseringsmessen i Odense. Foto: Morten Knudsen

25. 09. 2024 - kl. 17:28
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Hvordan implementerer man AI-løsninger i store, komplekse offentlige organisationer? Og hvilke muligheder og begrænsninger bringer kunstig intelligens med sig, når det handler om fremtidens velfærdssamfund?

Det var spørgsmålene, som Peter Rahbæk Juel (S), formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg og borgmester i Odense Kommune, sammen med Danmarks nye digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen (M), onsdag skulle forsøge at svare på.

Debatten mellem de to var første punkt på programmet på KL’s digitaliseringsmesse i Odense Congress Center, hvor flere end 1800 gæster og 120 udstillere hele dagen skulle tale, fortælle og høre om digitalisering i den offentlige sektor.

­– Jeg er grundlæggende digitaliseringsbegejstret, og jeg tror, digitalisering åbner mange muligheder i både det offentlige og det private. Techvirksomheder bringer meget godt med sig, indledte digitaliseringsministeren, der fortsatte:

­– Men også bekymringer. Hvordan sikrer vi den rette lovgivning og de rette rammer, så det er os i kommunerne og staten, der svinger taktstokken?