Klima
Byggeri
Anlæg

Horsens vil have ændret planloven

Horsens Kommune vil have planloven ændret, så det bliver muligt at stille krav om, at nye bygninger opføres, så de kan bære opsætning af solceller. Det handler om det lange perspektiv, lyder det fra forslagets ophavsmand, 1. viceborgmester Martin Ravn (V).

Foto: Colourbox

27. 09. 2024 - kl. 15:45
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

En række ministre kan snart se frem til et brev fra Horsens Kommune. Horsens Kommune ønsker nemlig, at planloven bliver ændret, så det i fremtiden bliver muligt at stille krav om, at nye større bygninger opføres, så der er mulighed for at etablere solcelleanlæg på tagene.

Og på seneste byrådsmøde blev samtlige politikere, med undtagelse af Dansk Folkepartis Michael Nedersøe, der undlod at stemme, enige om at sende ønsket afsted mod Folketinget.

Venstres Martin Ravn, 1. viceborgmester og formand for plan- og vejudvalget, stod bag indstillingen.

– Samtlige kommuner står med en opgave om at finde områder til VE-anlæg. Vi har i Horsens en masse ansøgninger fra forskellige lodsejere om at inddrage jord til vindmøller og solceller. Det har ført til en debat om, hvorfor vi nødvendigvis skal plastre god jord til med solceller, hvis vi kan udnytte de mange tage i stedet, siger han og fortsætter: