Gå til hovedindhold
Erhverv

Lolland og Guldborgsund peger på Rødbyhavn som bud på national industripark

Nå Femern-byggeriet er slut, er det oplagt at omdanne området til en national industripark. Havnen sikrer let adgang, og der er gode muligheder for at bygge ud, lyder det fra borgmestrene, der ser det som en mulighed for at vende op og ned på Lolland-Falsters strukturelle forudsætninger.

Det er dette område, Lolland og Guldborgsund Kommuner har budt ind med som en national industripark. Foto: Business Lolland-Falster

08. 04. 2025 - kl. 15:25
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Når en virksomhed ønsker at etablere produktionsfaciliteter i Danmark, går der for længe fra beslutningen om at investere, til arbejdet med at bygge faciliteterne kan gå i gang. Derfor risikerer Danmark at blive valgt fra.

Det mener regeringen, som i november blev enige med Danmarksdemokraterne, SF, Konservative, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om aftalen ’Rød løber for produktionsvirksomheder, der skal tage livtag med det langsomme tempo.

Blandt andet skal der udpeges fem nye industriparker, hvor det skal være lettere for virksomheder hurtigt at åbne nye produktionsfaciliteter.

– Vi er i produktionsdanmarks årti. Tempo er grundstenen, så vores industri i også fremtiden er en afgørende motor for væksten og beskæftigelsen i Danmark. Derfor skal vi forsvare og forstærke industrien. Det er helt afgørende, at vi fjerner de benspænd, som stikker en kæp i hjulet på industriens udvikling. Med industriparkerne gøder vi jorden for de virksomheder, som gerne vil investere og skabe nye produktionsarbejdspladser i vores land. Det er et stort skridt mod fremtidssikringen af danske jobs og vækst i hele landet, sagde erhvervsminister Morten Bødskov (S) i den forbindelse.

Siden den 10. marts har kommuner, der er interesserede i at lægge jord til en industripark, kunnet melde arealer ind.

Og nu har Lolland Kommune – med opbakning fra Guldborgsund – meldt sig på banen med et bud på en sådan park: Rødbyhavn, hvor der allerede er godt gang i produktionen af tunnelelementer til den nye Femern-forbindelse.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her