Analyse: Det offentlige står med de svageste børn, når elever skifter mellem privat- og folkeskoler
Elever, der skifter fra folkeskole til privatskole, har færre udfordringer end andre folkeskoleelever. Men når det omvendte skift sker, er det elever med flere udfordringer end gennemsnittet, der entrerer folkeskolen. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Foto: Colourbox
Når en elev skifter folkeskolen ud med en privatskole, er der typisk tale om en elev med få udfordringer. Når skiftet går den anden vej, og en elev skifter privatskolen ud med en plads på den lokale folkeskole, er det typisk en elev med flere udfordringer.
Det betyder, at skoleskiftene langsomt forstærker forskellene mellem de to skoletyper, og at folkeskolen ender med de mest udfordrede elever.
Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelses Erhvervsråd.
– De elever, der har brug for ekstra hjælp, klumper sig sammen i folkeskolen, og det tærer på folkeskolens ressourcer og budgetter, siger Troels Lund Jensen, der er chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, i en pressemeddelelse
Generelt er der flere underretninger, forebyggende foranstaltninger og diagnoser blandt folkeskoleelever end elever på privatskoler.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her