Gå til hovedindhold
Skole

Kalundborg har frisat folkeskolen: Det kræver særlige ledere

Det styrker den faglige ledelse og skaber større engagement blandt personale, når folkeskolen bliver frisat, men det kræver samtidig noget ekstra og særligt at være leder, lyder det i en rapport fra Professionshøjskolen Absalon.

Foto: Kalundborg Kommune

21. 08. 2025 - kl. 14:29
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hvad sker der, når man lokalt sætter folkeskolerne fri fra krav fra forvaltningen?

Det har Professionshøjskolen Absalon undersøgt, og resultaterne findes i en ny rapport, der belyser, hvordan såkaldt efterspørgselsbaseret forvaltning på børne- og ungeområdet opleves lokalt i Kalundborg Kommune, der de seneste fem år har gjort sig erfaringer med netop det.

Ifølge Sisi Eibye, der er fagcenterchef for børn, læring og uddannelse i Kalundborg Kommune, har man så at sige vendt op og ned på måden, forvaltningen og skolerne normalt arbejder sammen.

– Vi er gået væk fra at være en klassisk, udbudsorienteret forvaltning, hvor vi sad med sandheden og gik ud til skoler og dagtilbud og sagde: ”Nu skal I høre, det er sådan her, I skal gøre”, siger hun og fortsætter:

– I stedet har vi vendt skuden og spurgt, hvad de har brug for ude i yderste led. Vi har valgt at stole på den professionelle dømmekraft hos dem, der står med kerneopgaven til daglig – lærere, pædagoger og ledere. Det betyder, at udviklingen i højere grad drives lokalt, mens vores opgave i forvaltningen er at understøtte og levere det, der efterspørges.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her