Gå til hovedindhold
Skole
Inklusion

Ny rapport: Flere undervisere er ikke en garanti for kvalitet

Når to eller flere voksne underviser sammen i skolen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men de praktiske rammer og organiseringen skal være i orden for at få det fulde udbytte af samundervisning, viser ny rapport.

Foto: Colourbox

21. 08. 2025 - kl. 14:44
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Danske skoler anvender i stigende grad samundervisning, hvor undervisningen varetages af to eller flere undervisere.

Således underviser hver anden folkeskolelærer hver uge mindst én gang sammen med en anden lærer – og hver fjerde gør det sammen med en pædagog.

Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her