Gå til hovedindhold
Beredskab

Hvad gør vi, når strømmen går, eller der er it-nedbrud? I København spiller de sig til svaret

Socialforvaltningen i Københavns Kommune har udviklet spillet Kriseklar, der hjælper kommunens medarbejdere og institutioner med at pudse beredskabsplaner af og forberede sig på kriser.

Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

18. 12. 2025 - kl. 16:03
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Klokken er 9.00 om morgenen den 18. december. Kaffemaskinen ville ikke tænde i morges, og du kunne heller ikke riste din vanlige morgenbolle.

På store dele af Sjælland er man vågnet op til mørklagte gader, trafiklys, der er gået i sort, og huse og bygninger, der står uden varme og lys, efter en brand i en stor transformerstation har slukket strømmen  i hele Københavnsområdet.

Temperaturen er lige omkring frysepunktet, og strømnedbruddet har lammet den offentlige transport, overbelastet mobilnettet og fået banker og butikker til at lukke af sikkerhedshensyn. Politiet har sendt flere patruljer på gaderne for at forhindre uro og indbrud, og det vides ikke, hvornår strømmen vender tilbage. Vurderingen er, at det kan tage mange timer eller sågar flere døgn.

Sådan lyder begyndelsen på ét af scenarierne i det nye dialogspil Kriseklar, som er udviklet i Socialforvaltningen i Københavns Kommune. I et andet scenarie betyder et it-nedbrud, at der ikke er adgang til fagsystemer, mails eller andet, der kører på netværket. Men hvad gør man så?

Det er det spørgsmål, medarbejdere og institutioner ved hjælp af spillet skal forsøge at finde svar på, fortæller Karina Rohr Sørensen, leder af Den Sociale Døgnvagt i Københavns Kommune og en af initiativtagerne til Kriseklar.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her